Orson Welles fala n’asturianu

el_tercer_hombre_1_med
Vicente García Oliva en Trabayu de Campu
Asistí esti día al reestrenu de la película “El tercer home” vertida al asturianu. Ye una “peli” mui guapa, con guión escritu adréi pol mio admiráu Graham Green, non como n’otres ocasiones qu’aprovechen noveles suyes pa llevales al cine. Esta vegada pidiéron-y una historia pa filmar, y ufiertó-yos esta pequeña xoya que, en manes d’Orson Welles, frutió de manera espléndida. Y digo en manes de Welles’cause, anque la firma un tal Carol Reed, ta nidia la güelga del gran maestru de “Ciudadanu Kane”. Too nella’tis bono: los actores, Joseph Cotten, Alida Valli (guapísima), el propiu Welles; l’argumentu; la fotografía; la prestosa música d’Antón Karas… Y esa Viena en ruines, que’tis un personaxe más de l’aición.
Al llau de tantu elementu positivu que se xunta pa facer una gran película, ta’l doblaxe n’asturianu. Un gran esfuerzu por parte de Producciones Gonzali que

, con medios non mui abondos, fue a poner unos diálogos mui dignos que, de nengún mou desmerecen del restu los elementos. Nótase que nun son profesionales, claro, pero tolos que trabayaron ficiéronlo con una dicción perfecha, na que nun se pierde una pallabra y con un gran acoplamientu a la imaxen, de tal mou que bien ceo dexamos de pescanciar de que tamos sintiendo la nuestra llingua, y enfotámonos n’aición de la película, que’tis’l meyor eloxu que podemos facer. Pa veces socesives habrá que meyor dalgo n’espresividá, pero eso llógrase con tiempu y trabayu. Y yo trataría d’alliviar un poco los diálogos. Ye dicir, emplegar un asturianu más coloquial pa que resulten más autenticos,’cause ’tain’t lo mesmo un llinguax lliterariu, col que s’escribe una novela, que los diálogos d’una película que tienen de ser dalgo más “suelto”, menos recargao. En cualquier casu, esto nun pretende ser una crítica, sinón la constatación d’un camín más, un camín prestosu y con futuru, en cata de la plena normalización social del asturianu. Esti’tis un reblagu importante.
Advertisements

Dexa un retruque

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s