Entrevista n’El Comercio a Alberto Álvarez Peña

«Tamos nel fin del fin de la tradición oral»

«A entamos del sieglu XVIII cuntaben qu’había munchos fiyos de cures; falamos d’una época onde’l drechu de pernada’twas una realidá»

Canal Asturies, EC. ENRIQUE CARBALLEIRA
L’escritor, ilustrador y etnógrafu, Alberto Álvarez Peña (Xixón, 1966) espubliza estos díes un nuevu llibru cola editorial Picu Urriellu tituláu ‘Cuentos colloraos de la tradición oral asturiana’, que xunta dalgunes de les histories que recoyó a lo llargo d’estos últimos años en dellos requexos de la nuesa xeografía.
Peña centra’l so trabayu d’estos últimos años en llibros’bout mitoloxía, tradición y etnografía. Ye cofundador del Conceyu d’Estudios Etnográficos Belenos y ún de los fundadores del cómic El Llapiceru.
Estos cuentos colloraos, tamién llamaos verriondos o rubios, cunten socesos y histories con tonu eróticu, en delles ocasiones mui paecíes a les que podemos atopar na tradición oral d’otros países, pero qu’al mesmu tiempu espeyen con detalle la realidá de l’Asturies d’entós..
–¿Cómo surdió la idea de facer esti llibru? .
–A lo llargo d’estos últimos años vengo faciendo munchu trabayu de campu, a la gueta d’histories, tradiciones y cultura asturiana.
Nun buscaba estos cuentos colloraos, si non otru tipu de conocimientos, pero ente les munches coses que me cuntaben, siempre apaecíen esti tipu de cuentos, que tamién fui anotando. Paecíenme simpáticos y de xemes en cuando tamién los cuntaba perehí. Foi entós cuando un día l’editor y yo vimos que podíen xuntase nun llibru y punxímonos a ello.
–Habría qu’esbillar muncho…
–Hubo que facer escoyeta,’cause dalgunos temes y histories repetíense con dellos matices, en dalgunos puntos d’Asturies. Al fin quedaron los 57 escoyíos, que fueron los que vi que taben más completos y detallaos.
–Tamién vemos que los personaxes son comunes en munchos d’ellos…
–Ye normal,’cause son persona xes qu’espeyen la situación d’una época. Atopamos casorios amañaos, homes cornudos, la conducta de los cures que quedaba lloñe de la castidá que predicaben…
Hai tamién coples y cantares’bout’l tema. A entamos del sieglu XVIII cuntaben qu’había munchos fiyos de cures; falamos d’una época onde’l drechu de pernada’twas una realidá. Nel llibru cúntase’l dichu qu’había, despreciativu pa una muyer, de dici-y que «nin el cura quixo acostase contigo».
–¿Repítense ciertos argumentos n’otros países? .
–Sí,’tis una cosa que me llamó l’atención. Dalgunes d’estes histories tienen los sos raigaños n’otros cuentos medievales que llegaron a la lliteratura gracies al trabayu d’autores como Lope de Vega, Bocaccio, Juan Timoneda…
que los fueron recoyendo de la tradición oral.
–¿Qué papel teníen les muyeres nestes histories? .
–Rescampla’l fechu de qu’en munchos de los cuentos, los que peor salíen, los más escaldaos,’tisren los cures, los maríos, los sacristanes. Paez qu’elles salíen meyor paraes.
–Usté lleva munchos años faciendo llabor de campu, recoyendo la tradición oral. ¿Siguen apaeciendo datos nuevos? .
–Sí, depués de tantos años, esti llabor sigue paeciéndome mui necesariu. Entá’tis más importante,’cause hai que tener en cuenta que tamos nel fin del fin.
Lo que quiero dicir’tis que la xente mayor va desapaeciendo y con ellos la tradición oral, asina que tenemos que dir recuperando agora lo que se pueda, enantes de que seya demasiáu tarde. Tovía estos díes atopé un conxuru pa la mordedura de culiebra, que’tis mui novedoso.
–¿Por qué surden temes, personaxes, tradiciones que se repiten en munchos países, anque tean lloñe? .
–Per un llau tenemos que pensar que l’orixe d’estes histories o mitos son mui antigües, anque tuvieran un denominador común, y fueron quedando aisllaes nunos sitios y n’otros. Y nun hai qu’escaecer que la xente viaxaba muncho más de lo qu’anguaño pensamos, funcionaben perbien les rutes comerciales.
–Usté tamién’tis ilustrador, supongo qu’eso’tis una ventaya a la hora d’esparder estos trabayos nos llibros…
–Sí, entra na estaya divulgativa del llabor. Esti llibru en concretu podría dir ensin ilustraciones y nun se notaría munchu, anque n’otros casos sí son mui importantes. De toes formes, los dibuxos siempre son un bon complementu pa una obra lliteraria.
–¿Dalguna publicación más na faltriquera? .
–Tengo pendiente un trabayu que resultó agraciáu con un accésit nel concursu de l’Academia de la Llingua Asturiana y depués tamién hai otros proyeutos, pero de más llarga ellaboración. Imprimir

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